Czy warto pić sok z buraka?

Burak jest warzywem, które każdy z nas doskonale zna. Bulwa o ciemnoczerwonym zabarwieniu, twarda i lekko słodka w smaku – nadaje się zarówno do jedzenia na surowo, jak i do pieczenia oraz gotowania. Z buraków korzeniowych oraz liściowych, czyli tak zwanej botwinki, można przyrządzić szerego rozmaitych potraw. Bardzo dużą popularnością cieszy się również sok z buraka, najlepiej świeżo przyrządzony.

Buraki i ich właściwości

Buraki są bogate w różnego rodzaju witaminy oraz związki mineralne. Zawierają sporo kwasu foliowego, witaminy z grupy B, prowitaminy A, żelaza, wapnia, magnezu, potasu, manganu oraz cynku. W związku z tym burakom przypisuje się szereg prozdrowotnych właściwości. Buraki między innymi:

  • wspomagają wytwarzanie czerwonych krwinek w organizmie, dzięki czemu zapobiegają anemii,
  • korzystnie wpływają na ciśnienie krwi,
  • wpływają na sprawne funkcjonowanie układu nerwowego, zmniejszają napięcie nerwowe, pomagają leczyć depresję i nerwicę,
  • pozytywnie wpływają na wydolność i siłę organizmu,
  • łagodzą zaburzenia snu oraz koncentracji,
  • obniżają poziom „złego” cholesterolu,
  • wzmacniają odporność, przeciwdziałają przeziębieniom, anginie, grypie,
  • korzystnie wpływają na wzrok,
  • poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci,
  • działają silnie przeciwutleniająco,
  • mają właściwości bakteriobójcze,
  • mają działanie przeciwnowotworowe- należą do najważniejszych warzyw pomocnych w walce z rakiem, głównie dzięki niszczeniu wolnych rodników,
  • przeciwdziałają rozwojowi miażdżycy,
  • odkwaszają organizm i przywracają równowagę kwasowo-zasadową,
  • łagodzą objawy menopauzy,
  • dodają energii,
  • zapobiegają wadom rozwojowym płodu.

Jak widać korzyści ze spożywania buraków jest naprawdę dużo, warto jednak wiedzieć, w jakiej postaci najlepiej spożywać to warzywo.

Jak jeść buraki?

Buraki i zawarte w nich składniki prozdrowotne są wrażliwe na działanie wysokiej temperatury. Betalainy stanowiące ich czerwony barwnik pod wpływem ogrzewania rozkładają się i tracą swoją moc. Dlatego też, mimo iż pieczone i gotowane buraki są naprawdę smaczne, warto spożywać je na surowo. Jako że są jednak bardzo twardym warzywem, najwygodniej i najkorzystniej będzie przyrządzić z nich świeży sok.

Nie od dziś wiadomo, że picie soku z buraka ma dobroczynny wpływ na cały organizm. Powinni go spożywać zwłaszcza sportowcy, kobiety podczas menstruacji, osoby borykające się z nowotworem lub anemią, a także przeziębieniem czy grypą. Czasami sok z buraka nazywany jest również „dozwolonym dopingiem” dla sportowców, ponieważ udowodniono, że znacznie podnosi on wydolność i wytrzymałość organizmu.

Przygotowując sok z buraka można dodać do niego na przykład jabłko i marchewkę, aby polepszyć jego smak. Należy być przygotowanym na to, że po wypiciu takiego soku nasz mocz może przybrać czerwony lub różowy odcień – nie należy się tym przejmować, jest to bowiem spowodowane obecnością czerwonych barwników, które organizm naturalnie wydala.

Tagi .Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *